ניווט בטיולי טורינג

בפוסט זה אנסה להסביר בדרך בה אני מנווט בטיולי טורינג שלי, אדגיש כי השיטה בה אני משתמש מתאימה לי ונותנת לי מרחב תימרון גדול מאד לדרישות אותם אני צריך ורוצה. לכל אחד יש את הדרישות שלו ממערכת הניווט שבה הוא משתמש, אבל, ויש אבל אחד גדול, לא תמיד המטייל יודע מה הדרישות שנחוצות לאותו טיול  שהוא רוצה לבצע ויוצא לא מוכן או שלא יוצא כלל בגלל חוסר ביטחון. 

יש קשר ישיר בין הניווט בשעת אמת לבין "הניווט" על המפה בבית בזמן התיכנון, הסתכלות במפה בזמן התיכנון יכולה ללמד אותנו הרבה מאד על מאפייני הדרך שצפויים לנו והחוכמה זה להעביר את זה למכשיר ניווט שנשתמש בשטח.

יש טווח מאד גדול בדרישות ממערכת הניווט, מטיולים פשוטים על כבישים ראשיים או מסלולי אופניים משולטים ועד ניווט בגבהים ובמקומות בהם התנועה היא על כבישים קטנים או שבילים ללא אספלט. טעות בניווט בדרך מישורית היא לא טעות בניווט בדרך הררית, תיכנון בדרך מישורית לא דומה לתיכנון בדרך הררית, תכנון בארץ מפותחת הוא פשוט בהרבה מתיכנון בארץ לא מפותחת.

היות ואני רוכב במיגוון סוגים של כבישים, דרכים, גם מישוריים וגם הררים, גם בארצות מפותחות וגם בארצות לא מפותחות מצאתי לעצמי תוך כדי ניסיון את מערכת הניווט שמתאימה לי ונותנת לי את כל הטווחים ועל זה פוסט. 

אני אומר מראש שאני לא מתחרה  איזו מערכת יותר טובה אלא איך אני עובד על מנת לתת תשובות לדרישות שלי שהן נעות מטיולים פשוטים ועד טיולים קיצוניים בדרישות. מראש אומר שאני לא מכיר את כל התוכנות והאופציות, אבל אחרי שחפרתי לא מעט באינטרנט זה מה שאני החלטתי שמתאים לי. 

חשוב להבין כיצד עובדות מערכות הניווט במכשירים, אני מציין מראש שלא מדובר במערכת של מכשירי ניווט לוויני. את המערכת צריך לחלק לשלושה חלקים, המכשיר עצמו, המפות והתוכנה. 

המכשיר – ישנן מספר דרישות מהמכשיר , ככל שהטיול שלי מתבצע בתנאים יותר קיצונים אני אצטרך יכולת חשמלית יותר טובה על מנת להיות פחות מוגבל בהגעה לטעינות של המכשיר.

 יכולת של המכשיר להוריד קבצים של מפות מהר, גם פה, ככל שאנו נרכב באזורים פחות מפותחים ואזורים יותר הררים אנו נירצה יותר פרטים על המפה וזה אומר קבצים יותר גדולים, על מפות בהמשך. 

מסך מספיק גדול על מנת שנוכל להתייחס לאזור גדול בזמן קבלת החלטות בשטח, ושוב, ככל שהאזור פחות מפותח, יותר הררי אנחנו צריכים לא פעם לקבל החלטות בזמן אמת.

מסך ברור לקריאה, זה נתון מאד חשוב מפני שככל שהמסך יותר מואר הסוללה נגמרת יותר מהר ואז נצטרך לטעון את המכשיר ואין לנו רצון להגיע למצב שאנו טוענים במהלך היום או מחוייבים להגיע ללינת לילה במקום עם נקודת חשמל.

יכולת קליטה gps ויכולת חיבור לרשת במידה ואנו משתמשים במכשיר שיש לו אפשרות להכניס כרטיס סים מקומי.

 

המפות – אולי החלק היותר קשה במערכת הניווט זה נושא המפות, אם צריך לרכב במסלול EV6 לאורך הלואר אז ממש לא צריך מפות מורכבות ומפורטות, אבל אם רוצים לרכב בקירזיסטן כדאי מאד לרכב עם מפות מפורטות של קווי גובה, שבילים, כבישים ומתקנים כמו סופרמרקט, עזרה ראשונה וכד. באופן גורף אפשר להגיד שכמה שהמפות יותר מפורטות הקבצים שלהם יותר כבדים משמעותית.

רזולציה של מפות – מפה זה בסך הכל נייר שיש עליו ציור, אם הנייר קטן לא ניתן לצייר עליו הרבה פרטים, ככל שנגדיל את הנייר ניתן לכתוב עליון יותר פרטים, ככל שמספר שמייצג את הרזולוציה יותר גדול זה אומר שהמפה יותר גדולה ויש עליה יותר פרטים. רזולציות בדרך כלל מתחילות במספר 7,8,9 ומסתיימות סביב 16,17, ברזולציות של 7,8.9 לא ניראה כמעט פרטים והמפות קטנות ואין להן נפח, ברזולציות 16,17 המשקל גבוהה מאד.

רשת – קחו את הנייר שעליו התמונה (מפה) וציירו עליו קווים שמחלקים את הנייר לריבועים שווים, ניתן להגדיר את מקומו של כל ריבוע על ידי השורה בה הוא נמצא מלמטה או למעלה והשורה בה נמצא מימין או משמאל. אל ריבוע אחד אפשר להתייחס כאל ציור בפני עצמו ולעשות את אותה חלוקה בתוך הריבוע וככה להמשיך עד שהריבועים הופכים להיות קטנים, ככל שהריבוע יותר קטן ואני יכול להגדיר את מקומו אני מגיע לדיוק מירבי. הבעיה מתחילה כאשר אני רוצה לשים רשת שעשויה מריבועים על כדור (כדור הארץ), תנסו לעטוף עם רשת ריבועים כדור ותיראו שלא ניתן. לא אכנס לנושא הרשתות מעבר לזה שגוגל יצרה רשת ממחושבת מונחת על מפה פשוטה וקראו לה OSM, קיצור של OPEN SOURCE MAP. תוכנות הניווט כולן רוכבות על החלוקה הזאת שהיא ברמת דיוק מדוייקת מאד. כל ריבוע נקרא אריח ולמעשה הציור של המפה מחולק להרבה אריחים. לא אכנס לזה מדוע מחלקים לאריחים כי זה לא שייך לפוסט הזה. באופן כללי אפשר להגיד שעבודה באריחים מאפשרת עבודה מהירה עם קבצים גדולים.

 

תוכנת ניווט – תוכנה שיודעת לחבר בין מיקום המכשיר לפי הרשת, מה שנקרא נ"צ, קיצור של נקודת ציון, לבין מיקום המפה ביחס לנקודת ציון. לתוכנה יכולות להיות עוד מספר של אפשרויות כמו הקלטת מסלול, תיכנון מסלול ספריית מפות, ניווט מנקודה לנקודה וכד'. את כל זה אנו יכולים לראות על צג של המכשיר.

 

המכשיר יכול למצוא את המיקום שלו על ידי לווינים או על ידי רשת התקשורת או על ידי שניהם יחד, תלוי מה ההגדרות שהוגדרו במכשיר, את ההגדרות ניתן לשנות בהגדרות המכשיר. חשוב מאד שהמכשיר יידע למצוא לווינים מהר כי בהרבה מקומות אין תקשורת סלולרית ואז זיהוי המקום מתבצע רק דרך לווינים, יחד עם זאת כדי מאד לקנות סים מקומי, זה לא יקר ונותן פתרון מצויין ויעיל כל עוד ויש תקשורת ובנוסף נותן אפשרות להתחבר לאפליקיות כמו פייסבוק או whatsapp,  אני אומר מראש שאין בכוונתי לעסוק במכשירי ניווט יעודיים ובמכשירי אייפון בגלל שלא מצאתי באייפון תוכנת ניווט שתענה על הצרכים שלי, לטעמי אייפון פשוט לא מתאים לזה, הלואי ומישהו יתקן אותי. 

מפות – המקור למפות טופוגרפיות כבדות יכול להיות דרך האינטרנט במידה ויש לך קליטה או מפות שהורדת מראש לפני הטיול. תמיד עדיף להוריד מפות לפני הטיול בצורה חכמה שתאפשר למכשיר לקרוא את המפה מהר, זאת אומרת להוריד קבצי מפות ברזולוציה גבוהה כאשר אנחנו מחלקים את המפה הכוללת למקטעים של הורדה. דוגמא, אם אני רוצה להוריד מפה טופוגרפית של צרפת אני אחלק את צרפת ל 4 חלקים ולכל חלק אני אבנה קובץ שלו, חשוב מאד שהקצוות של החלקים תיהיה רצועת חפיפה של 10 ק"מ לפחות. למצוא מקור להורדת קבצי מפות ברזולוציה גבוהה זה קצת בעייתי. ישנה גם אפשרות להוריד את המפות שמתאימות רק לציר שאתה מתכנן, אני לא אוהב את זה כי זה מגביל את האפשרויות לשינויים. לטיולי אופניים רצוי מאד להוריד מפות טופוגרפיות של טיולי אופניים כמו opencyclemap, אבל מי שרוכב באזורים שאין בהם את מסלולי אופניים יכול למצוא מקורות אחרים.

חשמל למכשיר הניווט-כמות החשמל (סוללות) שתיקחו אתכם תלוי מאד באופי המסלול ואופי הטיול שלכם, ברור שבמידה ואתם ישנים במקומות שיש בהם חשמל לטעינה יש צורך בפחות סוללות,ולהיפך, ככל שהמסלול שלכם מורכב יותר ובמקום שלא בטוח שיש חשמל יהיה צורך לקחת חשמל ולטעון כל כמה ימים, לקחת סוללות נטענות למספר ימים זה יכול לשקול לא מעט יחסית. שמוסיפים לזה שאחנו רוצים לטעון את כל הסוללות בו זמנית בזמן השינה יש להתארגן על מערכת כזו. 

תוכנת הניווט שאיתה אני עובד נקראת locus map pro, הגירסה החדשה נקראת locus map class 3, זו תוכנה שדורשת קצת ניסיון אבל ברגע שמבינים אותה היא תוכנה שעונה על כל הצרכים שלי, ניתן לטעון עליה מפות שהורדתי ברזולוציה גבוהה, היא יודעת לגשר בין מספר מפות ולהוריד לבד את המפה של האזור בו אני נמצא, זאת אומרת שברגע שיצאתי מגבולות של מפה היא תוריד את המפה הבאה לבד. ניתן להקליט את הדרך, ניתן לתכנן דרך (רק שיש אינטרנט), ניתן להוסיף נקודות עניין , ניתן לחפש מקומות (צריך אינטרנט) ועוד הרבה אפשרויות אחרות. 

המכשיר איתו אני עובד הוא מכשיר ישן lg4, היתרון הגדול והעצום שלו שניתן להחליף סוללות במכשיר בקלות. אני קונה סוללות בגודל 8200mah שזה פי 3 בערך מסוללה רגילה, ניתן להטעין את הסוללה לבד מחוץ למכשיר. סוללה כזו במידה והיא משמשת רק לניווט היא מספיקה ליומיים ויותר, אני לוקח איתי 5,6 סוללות כאלה ואז יש לי חשמל לניווט למעלה משבוע. את כל הסוללות אני יכול להטעין באותו הזמן עם מפצל מתאים. זה נכון שהמערכת שוקלת קצת יותר אבל היא חוסכת ממני את ההכרח לחפש נקודות טעינה כל הזמן. למכשיר הזה אפשר להוסיף כרטיס זיכרון של 32G ויחד עם האיחסון הפנימי אפשר להגיע לנפח איחסון לכל המפות. החיסרון של המכשיר שסוללות עם נפח חשמל גבוהה יוצרות עובי למכשיר והוא לא נכנס למתקן אחיזה שעל הכידון.

התוכנה איתה אני מוריד מפות על פי האזור שאותם אני יכול להגדיר נקראת all maps maker , היא עולה קצת מאד לכל החיים ורק על מחשב נייח , ניתן להוריד קבצים בחינם ממגוון מפות טופוגרפיות, אני עובד עם שתי מקורות מתוך הרשימה , opencyclemap ו mapy.cz outdoor, תלוי באופי הטיול שלי. לאחר שהורדתי את הקבצים על פי אזורים אני מכניס אותם למכשיר ויכול לנווט ללא אינטרנט. בתוכנה אני יכול להגדיר את הרזולוציה אותה אני רוצה להוריד ולקבל מראש את נפח הקובץ ולתכנן בהתאם. 

ביצוע לפי שלבים

שלב א – הגדרת הרזולוציה שמתאימה לי, כנסו במחשב נייח לאתר שאת המפות שלו תרצו להוריד, דוגמא, אם אתם רוצים להוריד מפות שך opencyclemap, כנסו לאתר כמו openroutservice.org חפשו classic map , כנסו בסוגי מפות ל opencyclemap ובשורת כתובת האתר ניתן לראות את הרזולוציה. 

ב mapy.cz ניתן לראות את הרזולוציה באתר שלהם www.mapy.cz בשורת כתובת הדף למעלה. 

שלב ב – הגדרת אזור ההורדה הרצוי, כנסו ל google earth ותגדירו את האזור הרצוי עם הפונקציה  "הוסף מצולע " או polygon , האזור יכוסה בכתם לבן, תשמרו את הפוליגון במחשב בספריה שהגדרתם מראש. למשל אם אני רוצה להוריד את החלק הראשון של צרפת, אני אפתח ספריה בשם france על שולחן העבודה, בתוך הספריה הזו אפתח ספריה נוספת france part 1, את הפוליגרון שיצרתי אשמור שם בשם france part 1 או כל שם אחר שתיבחרו. 

שלב ג – לפתוח את התוכנה all maps maker , לתת שם לחלק של המפה, נניח france part 1, מה שחשוב שבעתיד תדעו על איזה אזור מדובר כי השם הזה ילווה אתכם. אחרי זה לבחור את סוג המפה מתוך הרשימה הארוכה מאד שקיימת, בחרנו opencycle map, בחרנו רזולוציה שאנו מעונינים, לאחר מכן תלחצו על הריבוע הקטן use klm/gpx to define a polygon area, תבחרו את הפוליגון ששמרתם, לאחר מכן תבחרו לשמור את הקבצים באותה ספריה ששמרתם את הפוליגון (france part 1), ותפעילו. הוא יעשה חישוב כמה אריחי מפה הוא יוריד, מניסיון שלי לא רצוי לעבור 250000 אריחים כי אז הקובץ כבד. 

שלב ד – הורדת הקובץ למכשיר, לאחר שההורדה הסתיימה, וזה לוקח זמן, לוחצים על tools ונפתח חלון עם אופציות לקבצים שרוצים לייצר עם ההורדה, בוחרים export to sqlite database , נפתח חלון נוסף ובוחרים בlocus, אחרי כמה דקות הקובץ נוצר ויורד לתוך הספריה של france part 1, נכנסים לספרייה מחפשים את הקובץ שנגמר sqlitedb , דוגמא france part 1.sqlitedb.

שלב ה – טעינת הקובץ למכשיר, מחפשים במכשיר בקבצים locus, נכנסים לספריית maps ולשם מורידים את הקובץ. פותחים את האפליקציה לוקוס, מפות ופותחים את הקובץ שנמצא שם. ניתן גם להוריד את הקובץ לכרטיס זיכרון חיצוני ולקרוא לקובץ מתוך התוכנה. 

 עלויות -התוכנה locus עולה בסביבות 30 שח , התוכנה  allmapsoft עלתה לי לפני מספר שנים 240 שח לכל החיים. 

אפשרויות נוספות זה להוריד מהחנות של locus מפות בכסף בכמעט חינם, משהו כמו 7 שקל למפה בסדר גודל של ישראל,  הבעיה שהמפות הטופוגרפיות שלהם לא תמיד ברורות אבל טובות מאד למי שאין לו צורך במפות ברמה גבוהה. 

ניתן להוריד קבצים למספר תוכניות ניווט בתוכנה של allmapssoft כמו orux

מקווה שעזרתי למי שרוצה להוריד מפות טופוגרפיות ברזולוציה גבוהה בכל מקום בעולם. 

דילוג לתוכן