מערכת הילוכים באופניים לטורינג

קייץ 2018 אני טס לצרפת ממקסיקו לקנות זוג אופני טורינג יעודיות בגלל שהאופניים נגנבו לי במהלך מסע הטורינג בבאחה קליפורניה, מקסיקו. אני משלים ומארגן ציוד מחדש ויוצא למסע טורינג מפריז, יורד דרומה לכיוון ג'נבה וחוצה את האלפים ב mont cenis בגובה 2083 מטר, יורד לג'נובה וממשיך דרומה לאורך הים עד נפאלי, משם אני מחליט לחצות את רכס ההרים האפנינים לעיר bari, עולה צפונה וחוצה שוב את האלפים nefenen בגובה 2478 מטר. בנובמבר 2018 אני יוצא למסע טורינג בנפאל לסובב אנאפורנה גובה 5415 מטר. 

שני הטיולים האלה עם הרבה עליות מביאות אותי למסקנה שאני חייב למצוא פתרון למערכת ההילוכים שתאפשר לי לעלות יותר בקלות אבל לא תאבד את הצד השני, רכיבה במישור ובירידות. במשך מספר חודשים אני עושה ניסיונות על מנת למצוא פיתרון אידיאלי בשבילי. 

ביולי 2019 אני יוצא לטורינג בצרפת שמערכת הילוכים שהרכבתי בעצמי ונותנת פתרון טוב גם לעליות וגם למישור וירידות. הטיול מורכב משני קטעי רכיבה, קטע ראשון עם אורנה אישתי משטרסבורג מזרח צרפת לנאנט במערב צרפת דרך הלואר, רכיבה מישורית ונוחה. הקטע השני אני ממשיך לבד, מבורדו לכיוון רכס ההרים massif central, רכס הרים לא גבוה , מעברים בגבהים של סביב 1000-1600 מטר, אבל מאד גלי עם הרבה עליות וירידות, אני מגיע למעבר הגבוה ב massif central מעבר  col du pas de peyrol בגובה 1589מטר ומרגיש שמערכת ההילוכים עובדת מצויין, אני עולה שיפועים של 8 אחוז בלי בעיה, הטיפוס הזה נותן לי ביטחון להחלטות בעוד מספר ימים. 

 מגיע לעיר גרנובל, צרפת ובונה תוכנית לרכב לניס דרך המעברים הגבוהים באלפים, col de l'iseran בגובה 2770 מטר, col du mont cenis בגובה 2083 מטר, col de montgenevre בגובה 1860 מטר,  col du vare בגובה 2106 מטר, col de la bonnet גובה 2807.  

מערכת ההילוכים שאיתה אני רוכב

מראש אומר כי מערכת ההילוכים שהרכבתי לעצמי על מנת לתת מענה לכל סוגי הכבישים/דרכים מתאימה לי ולא בטוח שתתאים לכל אחד. המערכת מורכבת משלושים הילוכים שמקדימה יש לי שלושה גלגלי שיניים, 28, 38, 48 שיניים, מאחור 10 הילוכים גלגל קטן 11 שיניים גדול 50 שיניים.   

 להרכיב מערכת כזאת צריך שהמעביר האחורי יוכל לטפס על כל גלגל שיניים מאחור ללא קשר באיזה גלגל שיניים משתמשים. על מנת שהגלגל יעלה טוב מאחור צריך להרכיב אוזן מעריכה על  המעביר האחורי, המעביר האחורי חייב להיות מתאים להילוכים 11-50 שיניים. 

השרשרת – על מנת למצוא את אורך השרשרת צריך להבין את המגבלה של המערכת. לא ניתן לייצר אורך שרשרת שנותן פתרון לשני מצבי קיצון שקיימים, מצב קיצון אחד השרשרת על שני הגלגלים הגדולים, מצב קיצון שני השרשרת על שני הגלגלים הקטנים, השרשרת תיהייה או ארוכה מדי לשני גלגלים קטנים במידה ותתאים לני גלגלים גדולים וכמובן גם הפוך, במידה והשרשרת תתאים לגלגלים הקטנים היא לא תהייה ארוכה מספיק לשני הגלגלים הגדולים. 

שני מצבי הקיצון הם מצבים שאין בהן תועלת בכל מקרה ולכן אין בהם צורך, לכן בחרתי להתאים את השרשרת למצב קיצון של שני גלגלי שניים גדולים, זאת אומרת שהיא תיהיה ארוכה מדי למצב קיצון של שני גלגלי שיניים קטנים. הסבירות שאטעה ואגיע למצב שאני מעביר הילוכים ומתבלבל ומגיע למצב קיצון של של שני גלגלי שיניים קטנים היא קטנה.

 

את מעבר col de la bonette שהוא המעבר הגבוהה ביותר באלפים בגובה 2807 מטר ,  עליה שמתחילה בגובה 1200 מטר ואורכה 23 ק"מ, שיפוע ממוצע של 7 אחוז  עליתי עם הפסקה אחת לקראת הסוף שמישהו הזמין אותי לשתות קפה בנקודת תצפית, אבל לא הייתה לי בעיה להמשיך לעלות. 

 

דילוג לתוכן